Logo

05.09.2025

Miksi kuvissa on logo? Siinäpä kysymys, jota meillä mietitty vuosikymmen, toistakin. 

Logo on oikeastaan ihan kaikissa tuotteissa, jonka ostaa. Maidossa lukee Valio, autossa on Mersu-logoja vähän siellä täällä, sisällä ja ulkona. Logoja tai muita tuotemerkkejä yhdistää se, että se on tuotteessa kuin tuotteessa ja se on aina jossain näkyvillä. 

Logo kertoo kuka on tuotteen takana -  meillä ollaan omasta osaamisesta hyvin ylpeitä, ja mielestämme logo on tae siitä, että teillä on laatutuote. Tavallaan myös takuu sen säilymisestä. 

Samoin kuin taiteilija signeeraa tuotteensa, me signeeraamme valokuvamme. Signeerattu teos onkin taidemaailmassa lähes poikkeuksetta arvokkaampi kuin signeeraamaton. 

Valokuvissa on logoja tai valokuvaamon tunnuksia käytetty ihan alkuajoista lähtien; monesti kuva oli liimattu pahviseen pohjaan, joka suurempi kuin itse kuva. Pahvissa kuvaamon nimi/logo. Sittemmin pohjan / pohjukkeen koko on suhteessa kuvaan pienentynyt, ja logo siirtynyt alle pienempään kokoon. Digiaikana logo on siirtynyt itse kuvaan.  

Kuvaan liittyy myös aina tekijänoikeus; jos kuvaa ei pystytä tunnistamaan tietyn kuvaajan ottamaksi, on vaikea jäljittää kuvan oikeuksia. Valokuvan tekijänoikeudet säilyy 50 vuotta. Jos kuva on sitä tuoreempi/uudempi, ei kuvaa saa muut kopioida kuin vain sen ottaja. Kuvan oikeuksiakaan ei saa edelleen välittää kuin vain itse kuvaaja. Kuvaaja tosin voi olla luovuttanut myyntioikeudet esim työnantajalle, mutta tekijänoikeutta ei voi luovuttaa millään konstein. Logo kuvassa siis johdattaa kuvan ottajan jäljille, joka käytönnössä helpottaa esim jos kuvasta haluaa myöhemmin lisää kopioita.  Muutoin tämä ei ole mahdollista tuon 50 v aikajanan sisällä.  Toisen kuvan kopiointi luvatta rikkoo siis ihan lakia. Fyysinen kuva on siis toki kuvatun, jos hän on siitä maksanut. Mutta tekijänoikeudelliseseti kuva on aina kuvaajan 50 vuoden ajan. 

Meillä Dettanissa logo on pieni, sen peittävyys on yleensä n. 30-60%. Se on sijoitettu kuvan ihan alareunaan, mutta niin, ettei se jää kehyksen alle kehystäessä ainakaan (rumasti) puolittain. Se siis mahdollisimman neutraali, eli emme halua itseämme kuitenkaan korostaa vaan kyllä tärkein on kuvassa kuvattu.  Meillä on myös useampi kuvaaja, ja siksi yhteisen logomme alla on vielä aina sinun kuviesi ottajan nimi, eli se personoi vielä kuvasi juuri sinun kuviesi ottajan mukaan. 

Ylpeänä siis liitämme kuviimme pienen merkin itsestämme. Toivomme, että tekin olette siitä ylpeitä. Ja vielä vuosienkin päästä löydätte meidät, jos haluatte kuviin palata. 

ps. Onpa tapaus, jossa kirjaston kirjan välistä, noin 200km studiolta oli löytynyt kasa kuvia. Logon perusteella saimme yhteydenoton, ja tunnistimme kuvatut. Näin kuvat löysivät takaisin kotiin.